Bratislava
13. novembra (TASR) - Mobilní operátori zavádzajú systém vzájomného
overovania pravosti volaní prichádzajúcich do siete. Chcú tak znížiť
množstvo podvodných volaní, takzvaného spoofingu, a zvýšiť ochranu ľudí
pred falošnými telefonátmi. V stredu o tom informovala Asociácia
mobilných operátorov Slovenska (ASMOS).
"Keďže najúčinnejšou ochranou proti spoofingu je systém vzájomného
overovania hovorov medzi mobilnými operátormi, sme radi, že sa našim
členom podarilo nájsť spoločné riešenie v záujme zvýšenia ochrany ich
zákazníkov pred podvodnými volaniami. Už teraz takto spolupracujú
operátori O2 a Telekom s obojsmerným bezpečnostným online systémom,
ktorý chráni zákazníkov oboch týchto operátorov. Operátori Orange a SWAN
takisto posudzujú možnosti zapojenia sa do tohto systému výmeny
informácií," uviedol výkonný riaditeľ ASMOS Henrich Krejčí.
Podľa asociácie v posledných rokoch pozorujú mobilní operátori nárast
bezpečnostných hrozieb smerovaných na zákazníkov. Väčšinu z nich vedia
eliminovať bez dosahu na zákazníka, avšak v prípade spoofingu je proces
náročnejší. Asociácia priblížila, že pri spoofingu ide o volania, ktoré
sú uskutočnené s falošnou identitou slovenského telefónneho čísla, avšak
príjemcovi sa v mobile zobrazia ako štandardný prichádzajúci hovor zo
slovenského čísla.
Systém ochrany pred podvodnými volaniami v súčasnosti denne odfiltruje
niekoľko desiatok tisíc takýchto volaní, ktoré by sa inak dostali priamo
k zákazníkovi operátora. Prepojenie informačných systémov všetkých
mobilných operátorov by mohlo ešte zvýšiť účinnosť tejto ochrany pre
všetkých užívateľov mobilných služieb, priblížila ASMOS.
"Aj keď časová náročnosť prípravy celého systému je daná najmä
technologickým riešením, dôležitou súčasťou sú aj právne a regulačné
aspekty jeho fungovania, sme preto radi, že naša snaha implementovať ho v
prospech čo najväčšieho počtu ľudí využívajúcich mobilné služby na
Slovensku našla pozitívnu odozvu aj na strane Úradu pre reguláciu
elektronických komunikácií a poštových služieb a Ministerstva dopravy
Slovenskej republiky," doplnil Krejčí.
Asociácia vysvetlila, že pri spoofingu ide o falošné volania s
ukradnutou identitou skutočných čísel. Volania bývajú uskutočnené zo
zahraničia a cez internetové služby, avšak v mobile príjemcu sa zobrazia
pod štandardným slovenským číslom. Čísla vyberá automat a ich majitelia
nemajú s podvodnou aktivitou nič spoločné. Pri spätnom zavolaní na
takéto číslo sa zákazník dovolá inému zákazníkovi, ktorý o danej
aktivite nič nevie, priblížila asociácia.
Podľa ASMOS cieľom falošných volaní je prinútiť obeť zaplatiť určitú
sumu alebo získať osobné, bankové či iné citlivé údaje. Mobilní
operátori odporúčajú svojim zákazníkom takéto volania okamžite ukončiť a
nereagovať na ne.